02:00:43 - 20.09.2017

Menu

Kontakt

05-500 Piaseczno
ul. Wojska Polskiego 28 lok. 9
tel. 022 122-62-22/23
fax. 022 122-62-27
kom. 0 513-198-945
biuro@br-omega.pl

Prowadzenie ksiąg rachunkowych Email

Charakterystyka

Księgi rachunkowe to zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald. Na księgę składają się:

  • Dziennik- zawiera chronologiczne zdarzenia gospodarcze, których zapis dokonuje się wg dat powstania dowodów księgowych.
  • Księga główna
  • Księgi pomocnicze
  • Inwentarz
  • Zestawienie obrotów i sald

Zasady prowadzenia

Księgi muszą być prowadzone w języku i w walucie polskiej, w siedzibie jednostki (przedstawicielstwa lub oddziału zagranicznej osoby prawnej). Jeżeli jednostki mają oddziały (zakłady) wówczas księgi mogą być prowadzone w oddziałach (zakładzie) lub jednostce- istnieje dowolność.

Przedsiębiorcy mają możliwość prowadzenia ksiąg na terenie Polski, ale poza siedzibą jednostki w sytuacji, gdy prowadzenie ksiąg:

  • Odbywa się za pomocą systemu komputerowego
  • Powierzone jest osobom fizycznym, prawnym lub jednostkom nieposiadającym osobowości prawnej, (które mają uprawnienia do ich prowadzenia).

W takiej sytuacji kierownik ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do urzędu skarbowego ( w terminie 15 dni od dnia przekazania ksiąg) oraz zapewnić swobodny dostęp organów kontrolnych do nich.

Otwarcie księgi rachunkowej

Otwarcie księgi następuje w dniu:

  • Rozpoczęcia działalności gospodarczej (dzień pierwszego zdarzenia, które wywołuje skutki o charakterze finansowym lub majątkowym
  • Rozpoczęcia nowego roku obrotowego
  • Zmiany formy prawnej
  • Wpisania do rejestru jednostki, która powstała w wyniku połączenia się lub podzielenia jednostki
  • Rozpoczęcia likwidacji lub postępowania upadłościowego

 

Nie później niż 15 dni od zaistnienia którejkolwiek z wymienionych przyczyn.

Zamknięcie księgi rachunkowej

Natomiast zamknięcie następuje wówczas, gdy:

  • Kończy się rok obrotowy
  • Następuje zakończenie działalności jednostki, jej likwidacja lub postawienie w stan upadłości
  • Zmieniana jest forma prawna jednostki
  • Jednostka zostaje przejęta, podzielona lub połączona
  • Na inny dzień bilansowy określony przez przepisy
  • W ciągu 3 miesięcy od zaistnienia zdarzenia.

Po zamknięciu ksiąg rachunkowych nie ma możliwości zmiany zapisów w nich dokonanych.

 

Prowadzenie ksiąg przy użyciu komputera

Jest możliwe, przy spełnieniu następujących wymogów:

  • Istnieje wymóg posiadania odpowiedniego oprogramowania, który pozwala na uzyskanie informacji odnośnie zapisów poprzez ich drukowanie lub przeniesienie na inny nośnik danych.
  • Należy zapewnić automatyczną kontrolę ciągłości zapisów przenoszenia obrotów lub sald.
  • Wydruki komputerowe powinny zawierać ponumerowane strony oznaczeniem pierwszej i ostatniej oraz powinny być sumowane na kolejnych stronach.
  • Zapis księgowy powinien posiadać automatycznie nadany numer pozycji wraz z danymi osoby odpowiedzialnej za treść zapisu.

Księgi w systemie komputerowym powinny być trwale oznaczone nazwą:

  • Jednostki
  • Rodzaju księgi rachunkowej
  • Programu przekierowania

Najpóźniej drukowane są na koniec roku obrotowego, za równoznaczne z wydrukowaniem uznaje się przeniesienie treści ksiąg na inny nośnik informacji, który zapewni swobodne przechowywanie danych.

Zapisy w księgach

Zapisy w księgach dokonywane są na podstawie dowodów księgowych (?dowodów źródłowych?).

Księgi powinny być prowadzone rzetelnie, sprawdzalnie, na bieżąco i bezbłędnie.

W przypadku stwierdzenia błędu należy postępować wg następującej procedury:

Przed zamknięciem miesiąca:

  • Skreślenie błędnego zapisu, wpisanie nowego wraz z datą i podpisem lub
  • Wprowadzenie dowodu który będzie zawierał korekty błędów poprzez zapisy dodatnie lub ujemne

Po zamknięciu miesiąca lub w przypadku korzystania z systemu komputerowego możliwe jest postępowanie tylko wg pierwszego wzorca.

Zmieniony: Wtorek, 08 Styczeń 2013 11:00